fredag 25. september 2009

IKT ELLER IKD ELLER....

Jeg ble veldig fascinert av Torstein Salvesen som i sin bok "IKT.boka 1.0 - for lærere og skoleledere i grunnskolen" tenker høyt om å bytte ut T i IKT med D for DIDAKTIKK, P for PEDAGOGIKK eller M for METODIKK. Hadde dette gjort noen forskjell?
Kanskje er det slik at T'n i IKT er for teknikere og andre spesielt interesserte, mens D,P og M er for pedagogene?
Det er jo faktisk slik at at vi har IKT-kontakter både på skole- og kommunenivå som server dette i større eller mindre grad...- så egentlig trenger vi vel ikke bekymre oss om teknologien?
Da står I og K igjen. - det er vel fagområdene for pedagogene, det å innhente informasjon eller å gi informasjon til andre, og det å kommunisere med andre. Er det ikke det hele undervisningsprosessen går ut på? Det å kunne kommunisere og samhandle med andre mennesker på en best mulig måte?
Målet vårt med IKT (eller IKD..) i skolen er vel å sørge for best mulig undervisning for elevene ved bruk av digitale verktøy, slik at elevene lærer mest mulig, da blir hovedfokuset å bruke det nye verktøyet for læringens skyld.
Da er det kanskje heller ikke avgjørende hvor dyktig lærerne selv er i bruken av IKT, men som Erstad i sin bok fremhever, "det viktigste blir hvor dyktig lærerne er til å bruke IKT i en fornuftig pedagogisk sammenheng" (IKP...)?

Bruk av IKT ( eller IKD).. handler vel også mye om pedagognes holdninger og det å tørre...tørre å slippe elevene løs med det de behersker?
Betyr det at vi da bør la elevene produsere mer i stedet for å konsumere, og samtidig legge mer fokus på en skole der elevene lærer ved å gjøre fremfor ensidig å satse på å lære ved å huske?

2 kommentarer:

  1. Du påpeker de digitale utfordringene på en bra måte. Det pedagogiske fokuset har vært satt i skyggen av det å skulle ha nok utstyr. Erfaringer som jeg i senere år har hatt er nettopp at kommuner har lagt en del penger i utstyr, og det er bra. Utstyret har kommet, men hvem skulle bruke det? Hvem skal få elevene inn på rett spor i bruken av digitale verktøy? Kommuner som nå står i disse utfordringene MÅ sette de pedagogiske prioriteringene i fokus slik at det er mulig å bruke ikt slik kunnskapsløftet sier det skal brukes. Det å la elevene bruke sine kunnskaper er viktig, men å ha pedagogene til å være veildere for elever som kan mye om spill osv er også meget viktig.

    SvarSlett
  2. Er enig i at det tekniske med datamaskinene må service-folk ta seg av. Lærere kan ikke løpe rundt å jobbe med den type oppgaver, men jeg tror nødvendigvis ikke at alle er der ennå. Etter mitt syn må det etableres en kultur for å bruke IKT faglig i skolene og rektor må lede an for å skape denne allmendannelsen. Da tenker jeg og dette med å gi slipp på litt av kontrollen man er vant til å ha i en undervisningsgruppe. Videre så bør alle få en opplæring slik at de har en basiskompetanse for bruk av IKT i undervisningen.

    SvarSlett