Jeg ser ut i fra "ITU-monitor" av 24.08.09 om skolens digitale tilstand, at grunnskolen ligger dårlig an når det gjelder å ta i bruk IKT i faglig og pedagogisk arbeid og at lærerne rapporterer om forholdsvis begrenset bruk av digitale læringsressurser. Det rapporteres også at datamaskinen først og fremst brukes til skriving på alle trinn, mens lesing er den aktiviteten som øker på alle trinn blant elevene i studien. Hvorfor er det slik?
Jeg tror det har noe å gjøre med at ny teknologi ofte kan oppleves som truende, og ny teknologi vil medføre utrygghet for den som ikke behersker den. Å ta i bruk ny teknologi krever både kunnskap om bruken og kunnskap om konsekvensen ved å ta den i bruk. Det betyr igjen at både kompetanseheving og kompetansespredning i personalet blir viktig.
Kanskje vil hovedutfordringen for oss som ledere i skolen, for å få opp bruken av digitale læringsressurser i klasserommet, å få en god sammenheng mellom investering, planlegging og bruk av IKT , og lærernes tanker om undervisning og læring?
Har sett at dette i litteraturen omtales som den "gyldne trekanten" i forbindelse med innføring av IKT i skolen. Teknologi, organisering og pedagogikk må sees i sammenheng og ikke som enkeltfaktorer.
Erstad (2001) refererer til forskning som viser at "lærerne har en tendens til å undervise slik de selv ble undervist og opplært". Vil da bruken av nye digitale læringsressurser avhenge av om vi har eldre eller yngre lærere??
Kanskje vil en av våre største utfordringer for oss skoleledere være å skape forståelse i personalet for at en endring i lærerrollen er nødvendig, for å kunne møte den teknologiske utviklingen som skal bidra til økt digital kompetanse blant elevene og økt bruk av digitale læringsressurser blant lærerne?
Endelig tilbake..
for 15 år siden
Hei!
SvarSlettLa akkurat inn en LANG kommentar - og så forsvant alt!!!!!
Joda, mange har ikke så god kompetanse i pedagogisk bruk av IKT - selv etter utallige kurs. Vi er flinke å kommentere dette, og det tror jeg kanskje vi snart skal slutte med. Kanskje vi heller skal finne måter å gjøre lærere nygjerrige på bruksområdene?
Du kan nok ha rett i at enkelte følger seg truet. Men kanskje vi heller skulle behandle dem som om alle - egentlig - er nysgjerrige? Dernest inngå allianser med de som VIRKELIG er det?
SvarSlettHvordan har DU tenkt å skape opplevelsen av nødvendige endringer?
Et viktig moment er helt klart endringen av lærerrollen til en mer digital hverdag. At digitale verktøy skal være en integret del av undervisnigen, en av de fem grunnleggende ferdighetene, er mange steder en lang vei å gå. Skoleledere rundt omkring må være sitt ansvar bevisst ved å legge til rette for kompetanseheving og godt nok utstyr. Denne endringen av lærerrolen tror jeg må skje blant annet gjennom det Siv Grete sier om nygjerrighet. Kompetanseheving på tilpasset nivå og med en mengde som lærerne føler er overkommelig og som de føler nyttig. Det er mange aspekter her, men handling er nøkkelordet.
SvarSlettJeg tror skolelederen må legge til rette for den "gyldne trekanten". Bruke pedagogisk utviklingstid til å inspirere medarbeiderne sine og vise hvordan det kan gjøres. Videre synliggjøre oppdatert teori og forskning for dem slik at de ser dette klarere. Min påstand er at lærere vet for lite om hva som rører seg innen feltet deres, dette må vi som skoleledere bli flinkere til å drøfte med kollegiet vårt. Finne interssante artikler, lage gruppe- og plenumsdiskusjoner på det. Videre gi tillit, og bruke våre egne medarbeidere i skolen. Fint at nevnte den "gyldne trekanten", den illustrerer godt synes jeg.
SvarSlett