mandag 12. oktober 2009

HVORDAN KAN IKT INSTITUSJONALISERES?

I følge Hauge, Lund og Vestøl (2007) må læringsaktiviteter som inkluderer bruk av IKT forstås og utvikles i lys av de muligheter og begrensninger som ligger i institusjonalisert praksis, og at det er teknologiromantikk å tro at IKT alene fungerer som en så sterk endringsimpuls at utvikling og nyskaping følger uten videre.
Hvordan kan vi som ledere gripe dette an for komme videre?

Det er kjent at en hver organisasjon preges av den kulturen som er dominerende i organisasjonen og denne kulturen setter sitt preg på det arbeidet som utføres i organisasjonen og samtidig de muligheter og begrensinger som finnes.
I følge Stortingsmelding nr. 30 (2003-2004) må skolen selv utvikle en slik kultur for kontinuerlig læring og utvikling. Dette innebærer ikke bare fokus på elevenes læring, men også på personalets læring.
Når det er snakk om lærende organisasjoner er det nærliggende å vise til Senge (1991) som opererer med fem ulike disipliner som må utvikles samtidig, personlig mestring, mentale modeller, delt visjon, læring i team og systemtenkning.
Jeg vil her i dette innlegget bruke Garvin (2000) og hans fem momenter for utvikling av lærende organisasjoner som jeg mener kan være nyttig å ha et bevisst forhold til i arbeidet med å få IKT ”institusjonalisert” i skolen.
Hans første moment er systematisk problemløsning i organisasjonen, som innebærer at aktiviteter og endringer skjer etter en bevisst og konkret plan og ikke ved tilfeldigheter.
Til å hjelpe oss her har vi for eksempel et nettbasert kartleggingsverktøy som er ferdig utviklet og klar til å ta i bruk: ITU- mentor.
ITU- mentor (2009) gir skoler en mulighet til å kartlegge og forbedre sin kapasitet knyttet til pedagogisk bruk av IKT. Ved å bruke ITU- mentor vil dette kanskje være med på å heve skolens strategiske og pedagogiske arbeid, noe som igjen kan øke elevenes læringsutbytte.
ITU mentor inneholder 30 utsagn fordelt på seks områder der en tar stilling til utsagnene ved å reflektere over hvilket nivå skolen befinner seg på. Disse områdene er ledelse og rammevilkår, skolens ressurser, kartlegging og planlegging, digital kompetanse, pedagogisk praksis og organisasjon.
Plangruppa ved vår skole har gjennomført denne kartlegginga ved bruk av ITU-mentor denne uka, og vil bruke den rapporten vi fikk ut, som inneholdt både en beskrivelse av nåsituasjonen og forslag til tiltak, i det videre arbeidet med IKT ved vår skole.

Det neste er eksperimentering – det å dyrke kreativitet og pedagogisk eksperimentering, alene og/eller sammen med andre. Vi ønsker et læringsmiljø der elevene møter et mangfold av læringsressurser i sin skolehverdag og der digitale ferdigheter utvikles ved at IKT brukes i fagene der det er naturlig.
Det tredje momentet, det å lære av erfaringer, bør sees sammen med den forrige. Dette angår i høyeste grad bruken av IKT i undervisninga. Når en eksperimenterer og prøver nye ting, må det være aksept i organisasjonen for at en kan prøve og feile. Det må også tillates at noe en prøver på ikke lykkes, uten at lærerne skal føle seg mislykket og at det igjen vil være til hinder for nye initiativ - make it – make it work – make it work better. Dette har Gunnar skrevet en del om i sin blogg, det å tørre å bruke alternative læringsarenaer, utnytte nettets muligheter, være litt grensesprengende, tørre å slippe elevene løs på deres hjemmearena når det gjelder nettressurser og tørre å slippe opp litt kontrollen....
Moment fire og fem handler om å lære av hverandre, og evne og vilje til overføring og spredning av kunnskap gjennom hele organisasjonen. Viktigheten av dette i forbindelse med IKT i skolen, har Roger tatt for seg i sin blogg – det å få til en delingskultur med fri flyt av ideer, kunnskap og erfaringer både mellom enkeltpersoner og mellom de ulike teamene.
Dette forutsetter en kultur som er preget av åpenhet, respekt, tillit og gode relasjoner.

Er dette en vei å gå i arbeidet med IKT i skolen?

5 kommentarer:

  1. Jeg tror dette er en riktig vei å gå. Flott at plangruppa er involvert, men hvordan overføreres arbeidet plangruppa har gjort til resten av personalet rent praktisk? Hvordan kan skolen lage et læringsmiljø som er preget av et mangfold av læringsresursser? Hvordan tenker du den veien videre?

    SvarSlett
  2. Jeg har veldig tro på involveringen av plangruppa, som er de første som bør få et eierforhold til prosessene som skal gjennomføres. I en plangruppe har en gjerne med seg de mest utviklingsorienterte lærerne, og de som kan være "smittebærere" i impementeringsfasen.

    Når det gjelder moment 3 hos Senge, så tror jeg ofte det kan være en av de største utfordringene hos lærerne. Min erfaring tilsier at det er få grupper i samfunnet som er mer opptatt av å ha kontroll på det en beveger seg ut på. En leders oppgave må være å reglmessig utfordre lærerne og samtidig gi de bred støtte når de utfordrer det mangfoldet som finn innenfor læringsressurser. Vi kommer stadig tilbake til viktigheten av å slippe til elevene på deres digitale arena, noe som kanskje utfordrer lærerne til å utnytte nettets muligheter og være litt grensesprengende.

    Til slutt vil jeg bare gjenta din siste setning om det å lære av hverandere; "Dette forutsetter en kultur som er preget av åpenhet, respekt, tillit og gode relasjoner". Her ligger det voldsomme utviklingsmuligheter og et stort lederansvar!

    SvarSlett
  3. Dette er så absolutt en vei å gå, Torleif. Hører gjerne litt mer om hvilke erfaringer dere gjorde med ITU Mentor, og hva dere gjør for å følge opp.

    Og så en utfordring (som Roger er innom i sin kommentar): hvordan involverer dere elevene - på ordentlig? Har dere utfordret elevene til å reflektere over hvordan de oppfatter at de lærer best, - og hvordan man kunne bruke ulike teknologier for å styrke denne læringen? Er det noen nedre "aldersgrenser" for slike muligheter?

    SvarSlett
  4. Fra sidelinjen er det lett å bli ivrig og heie, når jeg ser noen som tar skrittet fra en teoretisk tilnærming til det å gjøre noe.

    Som de andre kommentarene også antyder har jeg troen på den involveringen av lærere som skjer gjennom bruk av plangruppa. Dette kan skape grobunn for mange gode diskusjoner mellom alle ansatte ved skolen.

    Det å ha en bevisthet rundt utviklingen av skolens kultur, og også knytte inn IKT her høres veldig spennende ut.

    Kan dette føre til at IKT blir mindre skremmende, fordi fokuset flyttes bort fra IKT som noe "farlig" og nytt, til at IKT omtales som et nødvendig verktøy for å oppnå det man ønsker?

    SvarSlett
  5. Eg har og sans for at vi snart må bevege oss frå teori og planar og ta i bruk IKT i læringsarbeidet. Vi har utstyr, vi har planar for opplæring av lærarane, men fortsatt er det mange som vegrar seg for å ta med datamaskinen til klasserommet. Derfor trur eg det er viktig at ein som skoleleiar faktisk set fristar for når alle skal ha prøvd ut eit eller anna, der ein aktivt brukar PC-en saman med elevane i klasserommet. T.d veit vi at eksamen i vidaregåande skole, i svært mange fag, allereie no blir leverte og vurderte digitalt. Da kan det vere ein start, å la elevane levere arbeida sine digitalt og at ein som faglærar øver seg på å gje tilbakemeldingar eller undervegsvurderingar via datamaskinen. I vår organisasjon skal alle lærarar, innan 30.oktober, ha minst ei undervegsvurdering lagt inn i vurderingsmodulen i Arena. Dette skal vere ein del av førebuinga til den elevsamtalen kontaktlærar no er pålagt å ha med eleven. Undervegsvurderinga skal og vere grunnlaget for ein dialog mellom elev og faglærar. Den neste store utfordringa er å lære seg å skrive slike vurderingar, samtidig som ein knyter dei konkret opp mot måla i læreplanen. Det forutsett sjølvsagt at ein har forklart elevane korleis ein driv vurdering. Føring av reine karakterar vil neppe hjelpe eleven i læringsarbeidet. Dette kan iallefall vere ein start på ei systematisk "opplæring" i ny vurderingspraksis.

    SvarSlett